tady a TED

Lis | 24 | 2010

tady a TED

Kolem roku 800 n.l., blíže neurčený klášter, Čína. Právě probíhá jedno z prvních setkání, jejichž hlavním motivem je a bude i do budoucna "tady a TEĎ." Poté, co se jednoho z účastníků (byl to slovutný Paj-čang Chuej-chej) zeptali, jak by charakterizoval tuto sešlost, odpověděl: "Když máte hlad, najíte se. Když máte žízeň, napijete se. Když potkáte přátele, pozdravíte je."

Praha, 20. listopad roku 2010. V kině Vzlet se sešlo několik set lidí, aby si připomněli staré učení a jeho aplikaci pro dnešní dobu. (Za těch pár set let se ovšem "tady a TEĎ" zjednodušilo na "TED" - inu, s transkripcí z čínštiny byly vždy problémy.) A jak se účastníci vypořádali se zadaným tématem, čili "tady a TEĎ," popř. "za svět bez dualit?"

  • Paní Františka Hana Garlíková: "když mi to dovolí, podnikám." Není co dodat. Nebo snad ... ani elitní ostřelovač neměl tolik trpělivosti, jako tato paní, jež vydržela čekat na svoji druhou šanci 40 let.
  • Pan Pavol Blažek ještě tápe v tom, co by měl pokořit, ale snad je na dobré cestě. Objevil již vodu tekoucí i zmrzlou, a jednou snad, bude-li mít žízeň, napije se a přijde-li nutnost, vyčurá se.
  • Pan Mnislav Zelený nás ujistil, že Amazonští Indiáni jedí, když mají hlad, což jim samo o sobě postačí ke štěstí.
  • U pana Peppera de Callier musíme být opatrní. Jeho manažeřští dinosauři zdánlivě jedí, když mají hlad, což by bylo v pořádku. Jenže, při bližším zkoumání vidíme zcela jiný obraz. Dinosaurus, když má hlad, nejí, ale žere. Navíc, jeho firmware je nastaven tak, že ... dinosaurus žere i tehdy, když hlad nemá.
  • Paní Maja Arnestad nám názorně předvedla, že pokud se zbavíme rozlišování mezi postiženým a zdravým tvorem, budeme schopni vyřešit spoustu technologických i pracovních oříšků. Doufejme, že ji pořadatelé patřičně odměnili, například ... třemi oříšky.
  • Pan Sugata Mitra - ovšem ze záznamu - promluvil o tom, jak "když děti chtějí, abych je učil, učím je." Je to jasné. Nač tahat trávu za stonky, aby rostla?
  • Pan Ondřej Šteffl nás ujistil, že černá budoucnost (nereformovatelných) škol a školství půjde ruku v ruce se skvělou budoucností vzdělávání.
  • Paní Jana Nováčková vysvětlila, že pokud u dětí jednou oddělíme učení a radost, už se nám je nejspíš nikdy nepodaří spojit. Dualita má tendenci se prohlubovat.
  • Vystoupení kvartetu Yellow sisters bylo vrcholem dne, slovy ani YouTube so to však dá popsat jen velice těžko (snad i proto, že Yellow sisters nemluvily. Jen energie, tóny.

Kam dál?